‘Nisi pravi Slovenec, če nimaš društva’

Filmska ekipa ob snemanju igranega filma,
Filmska ekipa ob snemanju igranega filma, foto: Luka Plečnik

Janjo Srečkar in Branka Lenarčiča povezuje ljubezen do filma. To ju je pripeljalo do ustanovitve društva B-Roll Media, preko katerega izvajata otroške filmske delavnice. Mladostnikom poleg znanja nudita tudi opremo za snemanje filmov. Filmski duet pa se poleg sedme umetnosti ukvarja še z drugimi dejavnostmi.

Janja Srečkar in Branko Lenarčič, foto: Janja Srečkar

Od razvoja nenavadnih projektov do filma

Branko Lenarčič svoj čas namenja zelo različnim stvarem, od sistemske administracije do razvoja projektov po naročilu. Z ekipo sestavijo vizualne, tehnične, hardwarske in softwarske elemente in jih zapakirajo v unikaten izdelek za naročnika. Zase pravi, da se ukvarja bolj z vizualnim delom tovrstnih projektov. Branko je tudi novi vodja video ekipe na Radiu Študent. Ko se je kot otrok spoznal z videom na filmski delavnici, ga je pritegnilo ravno to, da je lahko svojo ljubezen do tehnologije povezal s kreativnostjo. Delo s kamero je zanj enako kreativno kot tehnično delo.

Snemanje igranega filma, foto: Luka Plečnik

‘Če ni bilo vloge, sem si jo ustvarila’

Janja Srečkar se ukvarja s filmi, gledališčem, glasbo, plesom in pisanjem. Je avtorica trilogije Hitra Frekvenca. Odkar pomni, jo zanima gledališče. ‘Pri treh letih sem bila v operi, kjer smo nastopali in zato imeli možnost tudi preizkusiti prostor. Imela sem zelo lepo otroško oblekico. Ko sem se vrtela v njej, sem se počutila izjemno. Svojo mamo Anko Kolenc, ki je takrat vodila krajevno gledališko skupino GEOSS, sem prepričala, da sem lahko nastopala v njenih igrah. Če ni bilo vloge, sem si jo ustvarila. Na primer: v predstavi Utopljenc« so bile le odrasle vloge. Mama mi je dejala, da bom lahko nastopala, če si najdem vlogo. Ker je v predstavi šlo za bogatejšo družino, sem iznašla vlogo butlerja (smeh).’

Nanašanje maske na obraz, foto: Janja Srečkar

Preko gledaliških predstav razširjajo pozitivna sporočila

Janja je odraščala v družinskem Gledališču Kolenc. Kasneje je na nekem seminarju spoznala punce, ki so se želele učiti gledališko igro in nastopati. Sčasoma sta z možem Janom Sebastianom Srečkarjem ustanovila Gledališče Smejček. Gre za druščino mladih ljudi, ki jih zanima razširjanje pozitivnih sporočil preko gledaliških predstav. Otroci so še posebej dovzetni za to, kar vidijo. Ob gledanju nasilnih filmov otroci videna sporočila ponotranjijo. Janja se sprašuje, kako bi bilo, če bi otroci gledali pozitivne stvari? Denimo predstave s sporočili o prijateljstvu, povezovanju, vztrajanju, ljubezni do sebe in podobno. Z istim namenom Janja uporablja glasbo. V gledališču Smejček so naredili glasbeno zgoščenko Smejčkovih pesmic za otroke, da bi sporočila o omenjenih vrednotah ostala z njimi, tudi ko zapustijo gledališko dvorano.

Pisanje scenarijev za igrane in animirane filme, foto: Luka Plečnik

Film živi večno

Janja je že dolgo časa sanjarila o filmskem ustvarjanju. Pred nekaj leti je obiskala delavnico na JSKD-ju, ki jo je izjemno navdušila. Uresničila se ji je dolgoletna želja. ‘Film zapiše vse, kar si želiš sporočiti ljudem. Če hočeš pozitivno sporočilo pretopiti v umetniški program, je v filmu zamrznjeno za vedno. Sporočilo, ki ga želiš posredovati ljudem, bo ostalo tudi po tvoji smrti.’ Zaradi tega so ji bile zanimive tudi otroške filmske delavnice. Janja meni, da se skozi ta program lahko res veliko naučimo. Delavnice se ji zdijo super priložnost, da delamo, se učimo skupaj in se imamo dobro. Branko se strinja, da je to lepa misel, vendar meni, da je življenje vseeno sestavljeno tudi iz manj lepih trenutkov. V filmu se mu zdi pomembno, da se prikaže kontrast. Otroci skozi filmsko ustvarjanje namreč včasih tudi procesirajo pomembne dogodke iz svojega življenja.

Snemanje igranega filma, foto: Janja Srečkar

‘Bil je eden tistih predavateljev, ki ti ostanejo v spominu’

Branka je spoznala na JSKD filmskih delavnicah. ‘Bil je eden izmed tistih predavateljev, ki ti ostanejo v spominu.’ Janja se spominja, da je udeležencem delavnice konkretno pokazal vse zadeve, da so si jih zapomnili. To ji je bilo zelo všeč. ‘Branko je slišal, da imam zelo veliko izkušenj na področju gledališke animacije z otroki. Dobil je navdih, da bi naredil društvo B-Roll Media. Spomnim se, ko je rekel, da bomo delali delavnice. Ni mi bilo nič jasno. Malo kasneje je dejal, da bomo ustanovili društvo. Dobila sem lep položaj podpredsednice. Na to sem zelo ponosna.’

Branko udeleženki delavnic razlaga uporabo kamere, foto: Luka Plečnik

Montaža namesto nočnega sprehoda

Branko se je prve filmske delavnice udeležil v osnovni šoli na taboru v Kranjski Gori. Tam je spoznal Cirila Murnika. Pokazal mu je kamere. Miha Peče je bil mentor za montažo. ‘Zasvetile so se mi oči. Prelomnica se je zgodila, ko sem bil povabljen na nočni sprehod, pa sem se raje odločil za montažo,‘ je povedal Branko. Od takrat je bil vedno zraven pri Cirilu. Najprej na poletnih delavnicah v Piranu, zatem v Celovcu. Med letom montiral Cirilov material, ki ga je snemal po šolah.

Montaža igranega filma, foto: Luka Plečnik

Ob snemanju filmske glasbe se nasmejali do solz

Na otroških filmskih delavnicah najprej ustvarijo scenarij, strukturo, zgodbe, potem snemajo, zadnje dneve pa jih čaka postprodukcija in snemanje glasbe.  Janja se je zasmejala, ker so posneli smešno glasbo za film, pri kateri so otroci tako uživali, da so se že ob samem poslušanju nasmejali do solz.

Snemanje filmske glasbe, foto: Janja Srečkar

Janja je diplomirala na Akademiji za glasbo iz smeri glasbena pedagogika. Pred tem je uspešno zaključila srednjo glasbeno šolo iz klavirja. Glasba ji zelo prav pride pri filmih in gledališču. Predvsem takrat, ko pomaga otrokom, da naredijo svojo glasbo za filme. Akademiji za glasbo je hvaležna, da so jo poleg zapletene glasbene teorije naučili tudi učiteljski pristop do otrok. Tako da zadeve otrokom lažje razloži, da jih ti razumejo.

Snemanje filmske glasbe, foto: Luka Plečnik

Otrokom nudijo čim manj teorije in čim več prakse

Branko želi, da otroci čim več naredijo sami. Najbolje se počuti na večdnevnih delavnicah, ki so zasnovane v stilu tabora. Delujejo kot počitnice, vendar ob zabavi tudi intenzivno delajo na filmih. Mentorji jih vodijo skozi proces in otrokom stojijo ob strani, vendar stremijo k temu, da čim več naredijo otroci sami in se naučijo čim več skozi delo, kot z “dolgočasno” teorijo.

‘Učenka je na delavnici med montažo po šestih urah ustvarjanja rekla, kdaj bomo delali? Do zdaj smo imeli le pavzo.’ pripoveduje Janja. ‘Branko jim je uspel tako približati montažo, da jim ni delovalo, da delajo (smeh).’

Montaža igranega filma, foto: Luka Plečnik

Otroke med delavnicami učijo sodelovanja

Na delavnicah se učijo tudi medsebojnega sodelovanja. Otrokom želijo sporočiti, da je film projekt sodelovanja, kar pomeni, da bo dober film nastal le, če ekipa dobro sodeluje. Otrokom se predstavi, da je odgovornost za nastanek filma njihova. Tako se začnejo vzpodbujati med sabo, razna nestrinjanja in prepire pa hitro rešijo sami, saj je vsem v interesu, da se film posname.

Sinhronizacija animiranega filma, foto: Luka Plečnik

Celo delavnico je bila nadležna, nato pa ga je prijetno presenetila

‘Pred nekaj časa smo na večji delavnici pred kosilom snemali s skupino mlajših punc sceno v jedilnici. Ena izmed njih je bila zelo tečna. Ne vem, kakšne težave je imela. Skozi cel film je bila nadležna do drugih sodelavcev pri filmu. Mukoma smo posneli prizor v jedilnici pred kosilom,’ se spominja Branko. ‘Ko smo pospravljali opremo, je pritekla do mene. Segala mi je do pasu. Pred mano se je ustavila, me gledala navzgor in sem se mentalno pripravljal na besedni dvoboj. Pogledala me je in me objela. Tega res nisem pričakoval. Zahvalila se mi je za super izkušnjo. Celo delavnico sem se sekiral, kaj počnem narobe? Kako ji lahko ustrežem, da se bo bolje počutila? Očitno je skozi proces prebrodila svoje težave. To mi je res ostalo v spominu.’

Kratki otroški igrani film Skrivnost pirana, ki je nastal na poletnih filmskih delavnicah leta 2019 v produkciji društva B-Roll Media

Poleg delavnic nudijo tudi izposojo video opreme

Branko se zaveda, da je v Sloveniji različnih društev toliko, kot gob po dežju. Potencial vidi v tem, da bi se dolgoročno lahko razlikovali od njih. Vidi priložnost, da bi se lahko razširili v gledališko smer, katero bi organizirala Janja. Prav se mu zdi, da so mentorji društva na voljo udeležencem tudi po zaključku delavnic. Tako lahko društvo podpira udeležence delavnic skozi daljše časovno obdobje, od izobraževalnih faz, prvih amaterskih produkcij, do profesionalnih produkcij – z znanjem, tehniko, kontakti,… Tehniko pa se izposoja tudi ne-članom društva, vendar po nekoliko bolj komercialnih cenah.

‘Nisi pravi Slovenec, če nimaš društva’

Dobili so že več povpraševanj za izobraževanja za odrasle od bivših seminaristov iz JSKD-ja, ki se želijo dodatno izobraževati na različnih filmskih področjih. ‘Zadnjič mi je kolega rekel, da nisi pravi Slovenec, če nimaš društva. Moramo iti kot društvo še na Triglav in bomo pravi Slovenci. Tako bomo naredili še nadgradnjo povprečnega slovenskega društva.’

Mentorji in udeleženci otroških filmskih delavnic, foto: arhiv Janje Srečkar

‘Če imate idejo za film, vam lahko pomagamo z nasvetom, ljudmi ali tehniko’

Branko se zaveda, da trenutno B-Roll Media ni veliko društvo. Če želijo zrasti in se predstaviti širši publiki, potrebujejo več ljudi, ki so pripravljeni košček svojega časa vložiti v njihovo delo. Če koga zanima tovrstno ustvarjanje, jim lahko piše na hello@b-roll.media. Odprti so za amaterje, profesionalce, mlade, stare in vse, ki spadajo v ta rang. ‘Če ima kdo idejo za film, ki bi ga želel posneti, mu lahko pomagamo z nasvetom, ljudmi ali tehniko.’